Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Arjen Anthony Lucassen je workoholik, který své hudební nápady a vize neúnavně chrlí pomalu rok co rok již od počátku devadesátých let. Pochopitelně se neubránil sebe-opakování, ale na druhou stranu je sympatické, že se snaží nezůstat svázán v rámci jednoho žánru či skupiny. V podstatě pro každý svůj nápad si založí nové uskupení. Některé přežijí jako dlouhodobé a stabilní projekty (AYREON), některé opustí, ale nechá jim volné pole působnosti (STREAM OF PASSION), jiné (většina) zmizí v propadlišti dějin.
THE GENTLE STORM by se dal považovat za duchovního nástupce AMBEON. Až na to, že místo čtrnáctileté lolitky si Arjen naverboval zralou maminu Anneke van Giersbergen. To byl určitě dobrý tah, jednak pro hlasové kvality, ale i pro nepopiratelné charisma, které ve svém projevu má. AMBEON byl prezentován jako hudební experiment, THE GENTLE STORM Arjen uvádí jako plnohodnotnou kapelu. Jenže tohle už tvrdil mnohokrát a popravdě budu i rád, když zase za čas přijde s něčím úplně novým. Své hudební postupy už asi nezmění, přesto jeho různé inkarnace si stále drží své kouzlo.
V posledních letech se výběr muzikantů ustálil na v podstatě stabilním základu a další hosté jsou rekrutováni jen dle potřebných nástrojů. Jména jako Ed Warby, Joost van den Broek nebo Johan van Stratum tak určitě nepřekvapí. „The Diary“, jak už je u lucassenových desek zvykem, vypráví příběh. Tentokrát je to o mladém důstojníkovi nizozemské Východoindické společnosti, který cestuje do Indie, zatímco jeho mladá žena na něj čeká doma. Lucassen vychází z autentických dopisů a deníku, které se dochovaly ze sedmnáctého století.
Už od devadesátých let trpí Arjen schízou, jestli hrát metal nebo něco zcela jiného. Dílo „Universal Migrator“ bylo koncipováno tak, že jedno CD bylo pokryté poklidnou hudbou a druhé již stálo na metalových základech. K tomuto přístupu se vrátil i na THE GENTLE STORM. Na ostatních albech a projektech to má promíchané a tento přístup je zřejmě nejlepší. Problém s aktuálním počinem je, že oproti zmiňovanému albu obsahují obě CD ty samé písně, rozdíl je pouze v jejich studiové úpravě. „Gentle“ verze jsou akustické, obohacené o folkové nebo etno prvky. Flétny, housle a klasické piano tam mají hlavní roli a tahle polovina trochu připomíná BLACKMOORE´S NIGHT. „Storm“ pak stojí na klasické rockové rytmice, kterou doprovázejí orchestrální aranže. Avšak žádná bouře to není, spíš takový lehký vánek. Singl „Heart Of Amsterdam“, v níže umístěném odkazu, patří k těm dravějším.
„The Diary“ je dobrý materiál, hudebně variabilní a svou melancholickou náladou by se hodil spíš na podzimní termín vydání. Obsahuje však málo výrazných momentů. Obava, že dvojalbum s dvěma verzemi těch samých skladeb, nemusí být nejlepší nápad, se tak nějak naplnila. Dvě verze jsou zbytečné, některé sluší víc „Storm“ kabát (již zmíněný singl nebo „The Storm“), jiným více „Gentle“ košilka („Shores Of India“, „The Moment“)
Gentle CD: Příliš utahané a nevýrazné, klasické i cizokrajné nástroje zní skvěle, jenže až příliš často je znát, že jsou šroubované na rockové lešení, které bylo posléze odstaveno. Několik nejpovedenějších skladeb v odlehčené verzi umístěné jako bonus na „Storm“ CD by bohatě stačilo. 6/10
Storm CD: Arjen Anthony Lucassen ve své klasické podobě. Písničkář, skladatel a vypravěč se tentokrát soustředil na písně a to je po překombinovaném posledním AYREON velmi vítané. Několik písní je výtečných („Heart Of Amsterdam“, „Shores Of India“), několik slušných, zbytek je poněkud nevýrazný. 7,5/10
Průměr o trochu pozvednu, protože osobně mám tvorbu tohoto dlouhána v oblibě. Přesto však v kontextu jeho tvorby jde o slabší materiál.
Z úcty ke kapelníkovi a za důraz na písňovou strukturu. „The Diary“ jsou dva pohledy na ty samé skladby. Někdy je lepší lehká verze, jindy rocková úprava. V kontextu Lucassenovi diskografie možná slabší nahrávka, ale to stále ještě stačí pro nadprůměrné hodnocení.
1. Endless Sea
2. Heart of Amsterdam
3. The Greatest Love
4. Shores of India
5. Cape of Storms
6. The Moment
7. The Storm
8. Eyes of Michiel
9. Brightest Light
10. New Horizons
11. Epilogue: The Final Entry
Diskografie
The Diary (2015)
DALŠÍ INFORMACE
Vydáno: 2015 Vydavatel: InsideOut Music Stopáž: 113:56
Hodně netradiční černý kov, který do sebe přirozenou cestou nasává prvky mathmetalu a dalších progresivnějších stylů bez toho, aby uhnul v oddanosti kořenů. Po celou dobu instrumentálně zajímavé a emocionálně intenzivní.
Pokud jste přejedeni HAMMERFALL nebo jich stále nemáte dost, jsou tu TWINS CREW. Kdybych nikdy neslyšel nic podobného, asi bych to velebil. Má to šťávu, dynamiku a slušné refrény. Přestože je švédský power/heavy už dost vybraný rybník, tenhle kapr ujde.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.